Fingerfärg

2-3 åringars sensoriska-motoriska färdigheter

- fingermålning för de minsta – ett sensoriskt och motoriskt projekt

Allis, pedagog

'I en aktivitet som fingermålning lägger jag stor vikt på att ha en liten grupp barn åt gången, så jag har de bästa förutsättningarna att vara närvarande i processen. Genom att prata med varje barn om känslan och effekten av färg på händerna, hur det låter när man målar, om skillnaden på färgerna och i detta fallet även om maskernas utformning'.

Sensorisk-motorisk färdighet i förskolan: Se barnens resultat med fingerfärg på masker och läs om vad pedagogen tyckte om projektet med de små.

Sensorisk-motorik är en viktig grund för de färdigheter ett barn bör lära sig. Vid en sensorisk-motorisk utmaning blir det en fysisk stimulans som kroppen bearbetar till signaler om en bestämd känsla eller reaktion. 

– Allt detta visste vi redan, när vi besökte en förskola med sensorisk-motorik på schemat.

Vi tog med oss vår specialutvecklade och säkerhetsgodkända fingerfärg till barn från två år. Vi tog även med oss masker istället för platt papper för att stimulera barnens sinnen ytterligare. 

– En sak är teori och en annan verklighet, vi blev helt överväldigade över stämningen, som vi här försöker dela med oss av genom foton.

© Creativ Company