Den här idén ökar barns kunskap om nummer 14 av FN:s Globala Mål, det som syftar till att bevara och nyttja haven och de marina resurserna på ett hållbart sätt för en hållbar utveckling. Vi måste minimera föroreningarna och skydda djur, fisk och växter så att vi kan bevara det marina livet.
Barn från klasserna 1-4 har gjort ett stort havsdjur vid namn Lilo av papier-maché. Havsdjuret är tillverkat i samband med ett naturprojekt med fokus på föroreningar i haven.
2 Klipp till ett hönsnät med en avbitartång för att göra ett skelett till havsdjuret.
3 Forma hönsnätet och fyll med tidningspapper som skrynklats ihop
4 Stick in ett pappersrör i den ena änden. Klä med kartong. Detta ska vara havsdjurets nos.
5 Stick en rundstav i den andra änden. Klä denna med utklippt kartong. Detta blir till djurets stjärtfenor.
6 Klä nu hela figuren med strimlor av tidningspapper och tapetklister, tills skelettet är helt täckt.
7 Grundmåla havsdjuret med vit färg. Efter torkning kan andra färger målas på.
8 Limma på sidofenor. Nu är hafsdjuret klar till att hängas upp i klassrummet
Språklig kunskap Ordkännedom. Tillägnar sig barn genom aktiviteter, där de ska använda sina färdigheter för att ge uttryck för sina tankar, använda språket och få insikt om att de kan lära sig nya ord och språk.
Intuitiv kunskap Känslokännedom. Tillägnar sig barn genom aktiviteter, där de ska använda sina färdigheter för att ana sig till vad som kommer att ske och genom att försöka läsa tankar.